L]l

CLARE LOCKE

THOMAS A. CLARE, P.C. L L P
tom@clarelocke.com
(202) 6287401 10 Prince Street
Alexandria, Virginia 22314
(202) 628-7400

www.clarelocke.com

February 21, 2019

By Email and Federal Express Not for Publication or Attribution
Nick Poser Bill Owens

Senior V.P. and Associate General Counsel Executive Producer, 60 Minutes
CBS Corporation CBS Corporation

51 West 52nd Street 51 West 52™ Street

New York, NY 10019 New York, NY 10019
neposer@cbs.com owensb@cbsnews.com

Re: 60 Minutes Segment on Opioids

Dear Nick and Bill:

We represent Purdue Pharma L.P. (“Purdue”). I write regarding 60 Minutes’ reporting on
Purdue, specifically with regards to the segment on the U.S. Food and Drug Administration (“FDA”)
and opioid medicines that 60 Minutes is considering airing this Sunday, February 24, 2019.

Despite multiple meetings, phone calls, and email exchanges between representatives of
Purdue and 60 Minutes Associate Producer Sam Hornblower (during which detailed information
was exchanged), we are still concerned that Mr. Hornblower and 60 Minutes intend to air a biased
and one-sided segment rife with significant errors and inaccuracies, and that 60 Minutes will refuse
to disclose to its viewers critical information about the sources it intends to rely on (and even put
on the air), including their personal biases toward Purdue and their financial incentives in making
false and misleading statements about the company and OxyContin.

With this letter, CBS and 60 Minutes are on notice of the inaccuracies and errors we
understand may be included in such a segment (and the contradicting facts demonstrating their
falsity) and that 60 Minutes has a duty to its viewers and to Purdue to make the following disclosures
should it decide to air interviews with or statements from these biased sources.



(]

1. 60 Minutes Intended Characterizations and Descriptions of the Timing and Make-Up of
the FDA’s Initial 1995 Approval of OxyContin and the FDA’s Clarification and
Narrowing of that Approval in 2001 are Inaccurate and Misleading.

Based on meetings, phone calls, and email exchanges with Mr. Hornblower, we have serious
concerns that he and 60 Minutes will falsely report that (1) in 1995, the FDA lacked sufficient
evidence to approve OxyContin for distribution, and (2) in 1995, the FDA did not approve
OxyContin for the treatment of chronic pain, and only in 2001 did the FDA first broaden its
approval of OxyContin for use in the treatment of patients suffering from chronic and long-term
pain. These purported statements are demonstrably false and create the misleading impression that
OxyContin was not initially intended to be used for the treatment of chronic and longterm pain,
and only after several years of such ‘unapproved use’ did the FDA take action. In fact, publicly
available information demonstrates that the FDA, in its initial approval of OxyContin in 1995,
understood that its benefits extended to the treatment of patients suffering from chronic, long-term
pain, and therefore included that intended and approved use in its initial approval. Then, six years
later in 2001, the FDA, in light of unexpected widespread abuse of OxyContin, clarified its safety
warnings to narrow the use of it to patients who are actually suffering from chronic and long-term
pain (and to eliminate any notion that this important treatment should be used for any other
purpose).

A. The FDA Approved OxyContin for the Treatment of Chronic and Long-Term
Pain in 1995 Based on Sufficient and Extensive Data and Information.

We understand that 60 Minutes intends to falsely report that the FDA lacked sufficient
evidence to approve OxyContin in 1995. This is patently false. The FDA based its approval of
OxyContin on a robust set of clinical trials, which the FDA dubbed at the time as the “gold standard.”
Though, at the time, only two clinical trials were usually necessary, Purdue submitted and the FDA
reviewed six controlled clinical studies (involving over 700 patients) before it approved OxyContin.
Three of these clinical trials were for cancer pain, and one for osteoarthritis, one for chronic low
back, and one for post-operative pain. The new drug application for OxyContin consisted of over
40,000 pages in 120 volumes, including 14 pharmacokinetic studies. The FDA was in possession of
an unprecedented amount of information and evidence demonstrating OxyContin’s benefits and
effectiveness in treating patients with debilitating pain before it approved it for use in 1995. Any
statements that imply or suggest that the FDA somehow lacked sufficient information or evidence
when it made its decision to approve OxyContin in 1995 is false.

In fact, in 2013, when denying a citizen’s petition brought by Physicians for Responsible
Opioid Prescribing, the FDA stated that “there are numerous uncontrolled studies that have
evaluated patients on opioids for as long as a year; although some patients drop out of the studies
over this period of time, many remain on opioid therapy, which may suggest that they continue to
experience benefits that would warrant the risks of opioid use.” And even today, the FDA continues
to approve opioids for long-term, chronic pain use and recognizing that for select patients, opioids
may be the only reasonable and effective therapy for patients seeking to manage their legitimate
chronic pain.



-

B. The FDA Expressly Approved OxyContin for Use in the Treatment of Chronic
and Long-Term Pain in 1995, and then Narrowed its Approval to Only Such Use
in 2001.

We understand that 60 Minutes intends to report - inaccurately - that in 2001, the FDA
broadened the indication for OxyContin to include the treatment of chronic pain. This is simply
not true; the changes to OxyContin’s label that were required by the FDA in 2001 narrowed the
patient population for which OxyContin was intended; importantly, however, it did not add a

chronic pain indication as OxyContin has been approved for chronic pain since its initial approval
in 1995.

The FDA initially approved OxyContin “for the management of moderate to severe pain
where use of an opioid analgesic is appropriate for more than a few days.” The original label (which
is enclosed with highlighted sections noted below for your reference) included numerous references
to the medicine’s use (and approval) for chronic or longterm pain, including the following
statements:

“During chronic therapy, especially for non-cancer pain syndromes,
the continued need for around-the-clock opioid therapy should be
reassessed periodically (e.g., every 6 to 12 months) as appropriate.”

“Physical dependence and tolerance are not unusual during chronic
opioid therapy.”

“It should be expected, however, that a fraction of cancer patients will
develop some degree of tolerance and require progressively higher
dosages of OxyContin to maintain pain control during chronic
treatment.”

“Neonates whose mothers have been taking oxycodone chronically
may exhibit respiratory depression and/or withdrawal symptoms,
either at birth and/or in the nursery.”

“The clinical relevance of a difference of this magnitude is low for a
drug intended for chronic usage at individualized dosages, and there
was no male/female difference detected for efficacy or adverse events
in clinical trials.”

“There was no evidence of oxycodone and metabolite accumulation
during 8 months of therapy.”

“There was a significant decrease in acute opioid-related side effects,
except for constipation, during the first several weeks of therapy.”

“Patients should be advised that if they have been receiving treatment
with OxyContin for more than a few weeks and cessation of therapy
is indicated, it may be appropriate to taper the OxyContin dose,




(]

rather than abruptly discontinue it, due to the risk of precipitating
withdrawal symptoms.”

“The intent of the titration period is to establish a patientspecific
q12h dose that will maintain adequate analgesia with acceptable side
effects for as long as pain relief is necessary. Should pain recur then
the dose can be incrementally increased to re-establish pain control.
The method of therapy adjustment outlined above should be
employed to re-establish pain control.”

And, these clearly identified statements on OxyContin’s original label echo the FDA Medical
Officer’s review of OxyContin when it was first approved:

“[Clontrolled release oxycodone was studied in an adequate number
of patients to reveal adverse events at the 1 % level....It showed an
acceptable level of risk associated with its use in the chronic pain

population.”
In July 2001, the FDA, recognizing that OxyContin was being widely abused, added a black

box warning and narrowed the indication to “the management of moderate to severe pain when a
continuous, around the clock analgesic is needed for an extended period of time.” The FDA’s
meeting notes and congressional testimony confirm that the purpose of the label changes was to add
important safety warnings and limit the use of the medicine only to appropriate patients with
chronic pain.

In April 2001, the FDA acknowledged in a meeting that:

“The indication of “moderate to severe pain for patients who need to
be on opiates for more than a few days” is broad and may not
adequately reflect the intended population. The label should clearly
state that this drug product should only be used patients who require
opiates for an extended period of time, that it should not be utilized
for first-time treatment of pain, and that it is not for intermittent

”»

use.

Furthermore, the FDA’s Dr. John Jenkins testified before the Senate in 2002 concerning
this narrowing clarification of the approved uses of OxyContin (while also acknowledging Purdue’s
participation in that very process):

“In July of last year Purdue Pharma, working in cooperation with
FDA, significantly strengthened the warnings and precautions in the
labeling for OxyContin....Furthermore, the labeling for OxyContin
now makes clear that it is only approved by FDA for treatment of
moderate to severe pain in patients who require around-the-clock
narcotics for an extended period of time.”

As the record demonstrates, the FDA, based on a mountain of data, research and evidence,
approved OxyContin for use by patients seeking to manage and treat a specific type and level of pain



(]

(which included chronic, long-term pain) originally in 1995. Then in 2001, the FDA determined,
in consultation with Purdue, to add a strengthened warning to OxyContin’s labels narrowing its
approved and intended use to individuals suffering from chronic, long-term pain. Any statements
by 60 Minutes (or any sources or individuals it intends to interview or publish statements from)' in
any forthcoming statement would be demonstrably false and should not be referenced.

11, 60 Minutes Intends to Include Interviews and Statements from Sources Who are Biased
Against and Have a Personal and Financial Incentive to Negatively Comment About
Purdue.

As part of its one-sided segment on opioids, we understand that, based on conversations and
communications with Mr. Hornblower, 60 Minutes has already interviewed or intends to interview
two individuals who are well-known and vocal critics of Purdue and OxyContin - Dr. Andrew
Kolodny and former FDA Commissioner David Kessler. Both of these individuals are not only
inherently biased towards (and vocally critical of) Purdue and OxyContin, but are also, based on
their paid-for consulting and advising roles for both 60 Minutes and for plaintiff-side law firms
involved in litigation against Purdue, incapable of providing a neutral and fair perspective on the
history and current state of opioid prescription use in the United States.

Dr. Kolodny has admitted, in the form of a courtfiled expert disclosure report made under
the penalty of perjury, to the fact that he is a paid consultant and advisor, earning $725/hour for
his services.” He also lists on his CV that he submitted to the U.S. House of Representatives
Committee on Energy and Commerce on February 27, 2018 as part of his required disclosures prior
to his testimony under oath, that he served in a “CONSULTING AND ADVISING” role for “CBS
60 Minutes” in 2017 as part of 60 Minutes’ “The Whistleblower” segment.” A copy of this expert
disclosure report and Dr. Kolodny’s CV he submitted for his congressional testimony is enclosed
for your reference. The facts demonstrate that Dr. Kolodny admits that he worked for 60 Minutes
as a consultant and advisor within the last two years (and on a segment that touched on substantially
similar subject matter is this segment) and that he is also a paid consultant on behalf of plaintiffs
currently involved in active litigation with Purdue.

In that same vein and upon information and belief, we understand that Dr. Kessler has also
performed extensive work for and has long consulted with and on behalf of plaintiff-side law firms
who are or have been engaged in litigation against Purdue regarding the very same issues he purports

" A media defendant can be liable for republishing or participating in the publication of another’s
false statement if it acted with a reckless disregard for whether the statement was true or false. Cianci
v. New Times Pub. Co., 639 F.2d 54, 60 (2d Cir. 1980); see also St. Amant v. Thompson, 390 U.S.
727, 732 (1968) (recklessness may be found “where there are obvious reasons to doubt the
veracity of the informant or the accuracy of his reports.”).

2 See Dec. 21, 2018 State’s Expert Witness Disclosures, Exhibit ], Case No. CJ-2017-81.

? See Feb. 27, 2018 Andrew Kolodny’s “Truth in Testimony” Witness Disclosure Requirement,
Committee on Energy and Commerce, U.S. House of Representatives.



(]

to comment on for 60 Minutes’ planned segment.* These types of consulting and advising roles for
law firms involved in active or potential litigation are rarely if ever performed for free.

It is incumbent upon 60 Minutes, as the ultimate publisher and airer of segments featuring
biased and conflicted individuals like Dr. Kolodny and Dr. Kessler,’ to thoroughly investigate and
vet its own sources and intended on-screen interviewees to confirm any such biases and financial
incentives for promoting certain viewpoints and commentary. And where such biases and financial
or otherwise personal motives to provide one-sided, incomplete, and even false commentary on a
subject matter such as opioid use in the United States exists (as it clearly does with Dr. Kolodny and
Dr. Kessler who are, at a minimum, paid-for consultants by individuals and parties who are currently
suing Purdue), 60 Minutes has a duty to its viewers to clearly and unambiguously disclose such bias
and the facts supporting their incentive and motivation for their viewpoints and commentary during
any aired segment in which Dr. Kolodny and Dr. Kessler participate in, and to confront such bias
head-on.

60 Minutes obviously has the right to make fair comment on matters of public concern, and
that certainly extends to reporting on the opioid crisis in a balanced and fair-minded manner.
However, reporting that includes demonstrably false and otherwise misleading commentary
regarding the history of the FDA’s thorough approval process for OxyContin and the clear and
unambiguous warnings and precautions both the FDA and Purdue have taken over the years to
promote appropriate uses of OxyContin and that relies on the biased and financially-incentivized
opinions of vocal critics of Purdue is neither fair nor balanced reporting.

Purdue recognizes the significant public health challenge that the opioid and other addiction
crises pose and the impact they have on families across the U.S. Purdue understands and has
embraced the importance of addressing this issue head on, both through direct action and a
balanced and fair national discussion. To that end, Purdue has submitted earlier today, under
separate cover, an on-the-record statement to 60 Minutes (enclosed for your reference). We fully
expect that 60 Minutes will include Purdue’s full statement and otherwise accurately represent
Purdue’s statement in the segment (and in any articles or other accompanying reporting on the
segment posted online or elsewhere).

We trust that you understand the seriousness of these issues. We request that you, in your
respective capacities as counsel for CBS and as the Executive Producer of 60 Minutes, (1) refrain
from making the demonstrably false claims outlined in this letter on-air in any forthcoming segment
and likewise ensure that the critical and necessary facts detailed above are fairly and accurately
represented in any segment 60 Minutes may air that references Purdue or OxyContin, (2) that CBS
and 60 Minutes thoroughly investigate and vet the bias and financial incentives of any sources it
intends to rely on for any such segment (whether they are on-background or on-camera interviewees),

* See, e.g., July 27, 2016 Decl. of David Kessler, Case No: 30-2014-00725287-CU-BT-CXC (enclosed
for your reference).

> See Cianci, 639 F.2d at 60; St. Amant, 390 U.S. at 732.



(]

including Dr. Kolodny and Dr. Kessler, and to fairly and accurately include in any forthcoming
segment the results of that vetting and investigation in order to fully disclose to viewers the nature
of any such source’s bias and financial motivation to comment negatively about Purdue or on the
opioid crisis, and (3) to include Purdue’s full, on-the-record statement (sent under separate cover)
and to otherwise accurately and fairly represent Purdue’s statement in any on-air segment or
accompanying reporting (whether published online or elsewhere).

I look forward to your prompt response confirming receipt. I am available to discuss any
questions you may have on these subjects.

Very truly yours,

Tm a. C@ML,?C.

Thomas A. Clare, P.C.

CC: Sam Hornblower, Associate Producer, 60 Minutes, hornblowers@cbsnews.com

Enclosures



